Svindel med kjæledyr på nettet

De siste årene har omsetning av dyr over Internett eksplodert. Det finnes mange nettsteder i Norge som har egne annonsesider for kjæledyr, og det er svært vanlig at folk starter kjøp av hund, katt, hest og fugl via slike annonser.

Hund i bur

Tekst: veterinær Mirjam Hauke Tønnesen  /  mihto100@gmail.com  //  Faksimiler: finn.no & dyrenett.no

De siste årene har omsetning av dyr over Internett eksplodert. Det finnes mange nettsteder i Norge som har egne annonsesider for kjæledyr, og det er svært vanlig at folk starter kjøp av hund, katt, hest eller fugl via slike annonser.

Dette markedet har selgere med uærlige hensikter visst å utnytte. I verdensmålestokk regner man med at halvparten av alle annonser der dyr averteres til salgs omhandler enten smuglede dyr, stjålne dyr eller direkte svindel. Ofte er det lett å se om en annonse er svindel, men noen annonser er så godt laget at det like gjerne kan være snakk om kamuflerte smuglerannonser.

Hvordan avsløre en svindelannonse?

  • Bildene er svært tiltalende og «nusselige»
  • Dyrene er rimelige eller gratis og adopteres gjerne bort.
  • Språket er ofte «Google-norsk», det vil si at det er brukt et oversettelsesprogram.
  • Dersom et telefonnummer eller navn er oppgitt, er disse falske og umulig å oppspore. Eneste kontakt er per e-post.
  • Når man svarer på annonsen, viser det seg at dyret er i utlandet og må sendes med fly. Den nye eieren får dyret gratis mot å betale for transport.
  • Betalingen skal vanligvis skje via betalingsformidlingsaktører (Money Transfer), ofte til en mottaker i Kamerun.

Bildene i en svindelannonse er som regel kopiert fra nettet. De har svært høy «nusselighetsfaktor» og appellerer særlig til yngre kjøpere. Prisen er også forledende. Kjøper skal «bare» betale frakt tilbake til Norge, for eksempel 3 000–4 000 kroner. I e-post-svaret eller brevet kjøper mottar etter å ha initiert et kjøp, får kjøper ofte en sørgelig historie med sykdom og død i familien, eller en melding fra en misjonær som har tatt hunden sin med til Kamerun, men ikke får den inn i landet. Budskapet som blir presentert er at hunden må avlives dersom ingen kan ta den tilbake til Norge. Her er det mange varianter. Andre ganger opplyses det at hundeeieren har et viktig arbeid i andre land som gjør at han må sende dyret tilbake til Norge. Annonsenes «Google-norsk» og åpenbare feil gjør at annonsene ofte får ufrivillig komisk karakter. Eksempler er når eieren jobber på Svalbard og opplyser at han vil sende de søte små valpene tilbake på grunn av klimaet eller fordi det er problemer med rabies i Norge. Man forstår da at den som har laget svindelannonsen har tatt utgangspunkt i forholdene der han bor, for eksempel i Kamerun.

I den senere tid har man imidlertid sett at svindlerne har blitt langt mer profesjonelle og i tillegg truende. De klipper og limer fra norske annonser, og det er ofte ikke mulig å se at annonsene er svindel. Det blir da det første e-post svaret eller brevet kjøper får på grunnlag av annonsen som avslører at det er svindel. Svindlerne er gjerne så svake i engelsk at Google-oversettelsene av og til blir nærmest uforståelige.

Det har også kommet en betydelig økning av svindelannonser på Facebook i 2013. Falske profiler legger ut samme typen annonser som de vi ser på vanlige nettsteder og annonseplasser. Svindlerne er blitt svært profesjonelle i utformingen av profilene sine, og de legges inn i svært mange grupper. Administrator eller ansvarlig for gruppene bryr seg enten ikke eller vet for lite om hva slags profiler dette er. Ofte er det ikke mulig å få fjernet annonsene. Tar noen til orde for at det er svindel, blir vedkommende gjerne blokkert ut fra Facebook-gruppen.

Hvordan foregår svindelen?

Svindelen gjennomføres gjerne ved at kjøper svarer på annonsen og får en e-post tilbake som er både lang og innholdsrik. Her et typisk eksempel:

«God kveld beklager for sent svar, har jeg vært på jobb siden morgenen, og bare har ledig tid nå til å svare på alle kjøpere.

Mitt navn er Danfalia Manuela, født og oppvokst i Finland, og akkurat nå er jeg bare kom på Svalbard til å følge opp min forskningsprogram, vil jeg være på Svalbard i 2 år. Jeg kan ikke være i stand til å holde denne valper på Svalbard, jeg var egentlig ikke klar over at Svalbard var virkelig altfor kaldt og ikke bra for levende dyr. Jeg ønsker å selge dem alle, inkludert foreldre. Am spør bare 4000 kr for hver Chihuahua valp og ber 8000kr for begge valper.

Mine valper er høyt utdannede som gjør dem godt sosialiserte til barn, voksne og andre hjem dyr. De er godt vaksinert, veterinær kontrollert, kommer med god stamtavle, har en valp pass og også kommer sammen med en helse garanti for inntil ett år. De er så lydig, elsker å leke og hoppe rundt, er så rolig og følg kommandoer. De vil sette et smil i ansiktet på bare ett sekund, disse valpene er en av de beste valpene du noen gang kan

Jeg vet du blir lurt på hvordan jeg kommer til å sende valpen til deg, vil jeg sende valpen til deg med fly som tar bare tre timer å nå dine nærmeste flyplass i Norge, kan jeg også arrangere et hjem levering så at valpen er levert rett på ditt hjem. Hver valp koster totalt 4000kr inkludert transport, betaler du 2500kr for transport og 1500kr rettet til meg eieren av valpen. ha en god titt på bildene, fra dag én til å presentere, identifisere dem ved navn, se på de tre siste bildene og la meg vite hvilket blant dem du liker. Ønsker også å informere deg om at jeg har gitt ut Elina, så må du gjøre et valg mellom Melin og Casinto. Melin er kvinner og Casinto er mann.

Håper å lese fra deg snart, Danfalia Manuela»

Denne e-posten inneholder alt som er typisk for dyresvindel. Merk hilsenen «Håper å lese fra deg snart». Det er fingeravtrykket til en opprinnelse i Vest-Afrika. Når det gjelder svindel med dyr, snakker vi om Kamerun.

dyresvindel_tonnesen_2.jpg dyresvindel_tonnesen_1.jpg
Eksempel på klipp-og lim. Originalannonsen til venstre og svindelkopien til høyre.

Dersom man svarer på e-posten begynner en evig runddans. Kjøper har spørsmål som svindleren ofte ikke skjønner eller har vanskeligheter med å svare på. Hun vet egentlig ikke så mye om dyret hun vil gi bort, og svarene tilbake blir ofte meningsløse. Etter hvert kommer det en e-post fra transportselskapet man skal betale til, gjerne fra en hotmail-, yahoo- eller gmail-adresse som er ikke sporbare. Selskapet har også gjerne falske nettsider som er stjålet fra store internasjonale transportbyråer. Et tips er å alltid Google disse adressene, for resultatet kan bli 10 sider med svindelannonser over hele verden. Kjøper får informasjon om at transportbyrået har sitt finansielle hovedkvarter i Douala, Kamerun, og transporten skal betales via Western Union. Et telefonnummer til flyplassen i Kamerun kommer etter hvert. Der sitter det profesjonelle folk som snakker brukbart engelsk, og i bakgrunnen høres ofte hundebjeffing som skal gi inntrykk av at man er kommet frem til en karantenestasjon.

Den videre gangen i svindelen er videre stort sett den samme for alle typer dyresvindel. Kjøper får opplyst at et bur er gått i stykker, valpen trenger veterinærhjelp, den må stå i karantene over helgen og at en forsikring må betales. Likevel slik at kjøper skal få tilbake beløpet straks valpen er levert. På dette stadiet har gjerne prisen kommet opp i 15 000–20 000 kroner. Stadig nye ting skjer og alt koster penger. Av de verre eksemplene vi har erfaring med, var en kjøper som betalte 4 000 kroner for å få valpen ut av karantene i Oslo. Kjøper fikk da opplyst at valpen hadde rabies, men veterinærene ville la den gå dersom de fikk pengene raskt.

Kjøpere som blir utsatt for svindel møter gjerne opp på Gardermoen for å hente dyret de har kjøpt og hjulpet ut av diverse problemer. De har fått konkrete opplysninger om tidspunkt og hvilket fly dyret ankommer med, men det er ingen dyr om bord. Kjøperen henvender seg da som regel til vakthavende grenseveterinær, som skånsomt forteller at apekatten/hunden/papegøyen/katten aldri vil komme, og at det hele er svindel. Da kan kjøperen ha tapt 30 000–40 000 kroner.

Den ydmykende samtalen med Mattilsynets vakthavende grenseveterinær, er gjerne første gang kjøper har vært i kontakt med noen ang. handelen. En telefon til en veterinær eller Mattilsynet før de startet kjøpsprosessen, ville antageligvis fått dem til å ikke gjennomføre noe kjøp. Tar man kontakt med veterinær eller Mattilsynet vil man få opplyst at det fins valper som kan fraktes fra Svalbard og at Savannah-katt F1 og F2 er strengt forbudt å importere til Norge. Hvis det var mulig ville det uansett vært alvorlig miljøkriminalitet. Veterinærer vet også at det er forbudt å holde aper og slanger i fangenskap. En kort telefonsamtale kunne altså ha spart kjøperne for store tap.

Hvorfor lar folk seg lure?

I utgangspunktet tror jeg det er en blanding av kjærlighet og grådighet. Noen forelsker seg rett og slett i bildet av dyret, og de sparer kanskje 15 000 til 20 000 kroner på å adoptere mirakelet. Når den første summen er betalt, blir det lettere å fortsette enn å avbryte. Da taper man i hvert fall pengene. Svindlerne er flinke til å manipulere, og de vet hvilke knapper de skal trykke på. Det er de yngste og de eldste som er mest utsatt. De har gjerne lite erfaring med hvor kyniske noen miljøer er, de har liten kunnskap eller evne til å orientere seg på Internett og dessuten ofte liten interesse for å følge med i nyhetene.

Som eksempel kan nevnes en 15 år gammel gutt som ser en annonse på Finn.no om en ung hund som skal gis bort i forbindelse med flytting. Han tar kontakt og får en hyggelig e-post tilbake. Det avtales overlevering noen dager fram i tid. Det eneste eieren ber om, er at han skal sette inn en annonse på Finn.no om en annen hund som skal selges, for mobilen hans er gått i stykker.

Gutten skriver e-post til Finn.no og spør om det er greit å sette inn annonse for andre. Han får e-post tilbake om at det er OK, og han setter inn annonsen. Svarene sender han videre til hundeeieren. En pensjonist er interessert i denne hunden, og svindelen er i gang.

Pensjonisten betaler og betaler. Etter mange tusen kroner får han beskjed fra svindleren om at noen av pengene skal betales tilbake, og han ber om kontonummer. Nå kommer det penger inn på mannens konto, gjerne en god del tusen. Han er blitt et såkalt «muldyr». Kort tid etter mottar han trusler eller blir lokket til å sende også disse pengene videre.

Jeg har vært i kontakt med mange mennesker som har opplevd liknende ting. En gang fikk en ung jente en e-post med bilder av mennesker som var torturert ihjel, og beskjed om at dette ville skje med henne dersom hun ikke betalte. En annen gang forsikret en 18 år gammel jente meg om at hun hadde fått en valp som lovet i annonsen, hvilket var helt utenkelig etter det jeg visste om saken. Jeg ringte henne, men hun holdt hardnakket på at hun ikke var blitt svindlet. ØKOKRIM ringte også, men hun holdt fortsatt på at handelen var gjennomført uten problemer og at hun hadde mottatt en valp. Først da jeg sendte henne en link til en liknende sak, sprakk hun. Dette var noen få dager før jul, og hun hadde lånt 30 000 kroner fra venner.

Hvordan unngå å bli svindlet?

En velkjent metode for å gjennomføre svindelen er å be kjøper benytte seg av profesjonelle aktører ved betalingen/oppgjøret, eksempelvis Money Transfer-aktører. Dette er betalingsformidlingsaktører som etter hvert er etablert i de fleste norske byer og tettsteder. Da vil selgeren/svindleren kunne ta ut pengene kontant i eget land, uten at de går via en konto. Vi har sett andre metoder også, for eksempel betaling via norsk bankkonto til utenlandsk bankkonto, eller at svindleren har opprettet norsk bankkonto.

I forbindelse med et svindelforsøk, må du derfor være obs på:

  • Språket i annonsen. Ord som «mannlig», «kvinnelig», «pottetrent» og så videre, er typisk svindelord. Søk straks opp e-postadressen på Google. Dersom denne kommer opp med mange annonser, gjerne på flere språk, er dette høyst sannsynlig en svindeladresse.
  • Dyret som ikke kan spores opp. Dyret er ikke der det forventes å være på basis av opplysningene i annonsen, og du får ikke se dyret. Svindlerne bryter kontakten dersom man insisterer på å treffe dyret eller hente det selv.
  • Avsender: Telefonnumre som oppgis, er enten falske eller går til andre land. Vær oppmerksom på numre som begynner med +4470. Det er et engelsk «Forwarding Number» der eieren kan sitte hvor som helst i verden. Vær også oppmerksom på telefonnumre som begynner på +237. Det er landnummeret til Kamerun.
  • Annonsesvar: Sky alle annonsesvar som har den minste forbindelse med Kamerun. Denne type svindel med kjæledyr kalles «Kamerun-svindel», med god grunn.
  • Personopplysninger: Oppgi ALDRI kontonummer. Godtroende valpekjøpere har oppgitt kontonummer i tro om å få valpen etter betalingen. Svært snart kommer det en e-post fra svindlerne med trusler om alvorlige represalier dersom ikke disse pengene umiddelbart overføres. Dessverre blir du ansvarlig for pengene du har sendt videre når politiet kommer på besøk.
  • «Transferbanker»: Hvis dyret eller noe annet dere har kjøpt skal betales via en «transferbank», må dere dobbeltsjekke. Bruk bare en «transferbank» dersom dere kjenner mottakeren godt. Be om hjelp og råd fra banken før betaling. Eksempel på en «transferbank» er Western Union.

 

Om forfatteren:

  • født i 1949
  • uteksaminert ved Norges veter­inærhøgskole i 1976
  • mange års klinisk praksis på Vestlandet
  • mastergrad i parasittologi fra
  • Universitet i Pretoria i 2002
  • ansatt i Mattilsynet siden 2004
  • har hatt svindel med dyr som hobby de siste tre årene

Sist oppdatert 19/12/2013