Dagens rapporteringsskjema som ligger i Altinn II, stenges 19. Juni 2026. Tjenesteeiere må likevel ha gjennomført nødvendige tiltak innen 31. mai 2026 for å sikre egne data og planlegge avslutning av integrasjoner. I praksis innebærer dette at 31. mai 2026 er siste dato for bruk av innsendingstjenester, meldingsutsending og formidlingstjenester i Altinn II. Etter denne dato vil Altinn II ikke være tilgjengelig og det vil ikke være mulig å få utsatt frist.
FIU oppfordrer derfor at samtlige rapporteringspliktige gjør seg kjent med informasjonen utgitt av Digdir vedrørende Altinn II:
Ved innsending av MF-rapporter (rapporter om mistenkelige forhold) gjennom det nye rapporteringsskjemaet, vil rapporteringspliktige kunne velge mellom manuell innsending eller innsending gjennom en API-løsning (programmeringsgrensesnitt) integrert med fagsystemer. Den manuelle innsendingen og identifiseringen vil gjøres gjennom en webløsning som publiseres på Økokrims sine hjemmesider ved lanseringen av det nye rapporteringsskjemaet i 1. kvartal 2026. Det nye rapporteringsskjema vil ikke være tilgjengelig i Altinn III.
Vi anbefaler rapporteringspliktige om å koble sine fagsystemer gjennom API til det nye rapporteringsskjemaet.
FIU er i dialog med flere rapporteringspliktige og tilbydere om overgang til API-løsning. Rapporteringspliktige kan henvende seg til fiu.okokrim@politiet.no for mer informasjon om API-løsningen og sine tilkoblingsmuligheter.
En API løsning for rapporteringspliktige vil bidra til:
- Tidsbesparelse – automatisert innsending fjerner behovet for manuelle steg.
- Effektiv ressursbruk – frigjør tid hos både rapporteringspliktige og FIU
- Høyere datakvalitet – redusert risiko for menneskelige feil gjennom maskinell overføring.
- Skalerbarhet – API-er håndterer store datamengder uten økt administrativ belastning.
- Bedre sporbarhet – strukturert og standardisert dataformat gjør det enklere å følge endringer og kvalitetssikre informasjon.
- Mer robust integrasjon – færre avhengigheter til manuelle prosesser reduserer risiko for avvik og forsinkelser.
- Fremtidsrettet løsning – legger til rette for modernisering, automatisering og samhandling på tvers av systemer.
Det gjøres oppmerksom på at det nye rapporteringsskjemaet inneholder obligatoriske informasjonsfelter som tilpasser seg etter det mistenkelige forholdet rapporteringspliktige rapporterer. Eksempelvis; dersom et mistenkelig forhold omhandler en person som er kunde av melderen og er norsk statsborger, vil informasjonsfeltet «fødselsnummer og personnummer» anses som obligatorisk.
FIU jobber med å gjøre siste nødvendige endringene i API-løsningen etter tilbakemeldinger fra rapporteringspliktige. API-et vil låses for endringer i januar 2026. Vi kommer tilbake med informasjon om eksakt dato over nyttår. Informasjon om API-løsningen er tilgjengelig og gis ved henvendelse til FIU.
Vi minner om at vår hjemmeside oppdateres fortløpende. Her vil du blant annet finne informasjon om lansering, hjelpedokumenter og annet relevant informasjon.
www.okokrim.no