Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

NYHETER

Økokrim etterforsker kryptotyveri av kroner 5 milliarder

23. mars i år ble kryptovaluta til rundt 5 milliarder kroner stjålet i et digitalt angrep rettet mot spillet Axie Infinity. Utbyttet fra dette angrepet er blant de aller største kryptovalutatyverier i historien.

Økokrim investigating crypto-theft of NOK 5 billion

On 23 March, cryptocurrency in an amount corresponding to approx. NOK 5 billion was stolen in a digital attack targeting the game Axie Infinity. The amount involved makes it one of the largest cryptocurrency thefts ever committed.

Indicted for aggravated tax fraud over six years

The Norwegian National Authority for Investigation and Prosecution of Economic and Environmental Crime (Økokrim) has indicted a man in his forties for aggravated tax fraud. Unpaid taxes amount to NOK 5,422,206.

Ektepar dømt til fengsel for skatteunndragelser i avisbud-bransjen

Et latvisk ektepar i 40-årene er i Hordaland tingrett dømt til fengsel i henholdsvis to år og ti måneder, for skatte- og avgiftsunndragelser på til sammen 5 millioner kroner. Ekteparet er også dømt til inndragning av den unndratte skatten og avgiften, samt bøter på til sammen 500 000 kroner.

Dømt i Høyesterett for å ha skutt fredet fjellrev

Fjellreven er nasjonalt truet, og Høyesterett kom til at mannen hadde handlet grovt uaktsomt da han i 2019 skjøt og drept en fredet fjellrev. Høyesterett fastsatte straffen til 60 dagers fengsel og tap av retten til jakt og fangst i en periode på ett år.

Fire personer dømt til fengselsstraff for grov korrupsjon i omsorgssektoren

Oslo tingrett har dømt tre tidligere regiondirektører i omsorgsleverandøren Stendi AS til fengselsstraffer på mellom 1 år og 9 måneder og 3 år for grov korrupsjon, i tillegg til inndragning av utbytte med samlet kr 1.796.900. Samtidig ble en leder av selskaper som har levert tjenester til Stendi AS dømt til fengsel i 4 år og 3 måneder.

Gå til arkiv