Økokrim har for første gang beregnet svindleres utbytte fra bedragerier i Norge ved å analysere anmeldte saker i politiets straffesaksregister. Mørketallene er store, siden om lag en tredjedel av bedrageriofrene unnlater å anmelde til politiet. Tapene er derfor sannsynligvis enda større. 

Bedrageri er en omfattende kriminalitetsutfordring og et samfunnsproblem. I politiets innbyggerundersøkelse fra 2023 er bedrageri og identitetstyveri det som bekymrer befolkningen mest ved bruk av digitale tjenester.

Vi snakker om bedragerier som et samfunnsproblem. Hvis vi tenker oss at kriminelle sitter igjen med over 2 milliarder kroner, som de reinvesterer i videre kriminalitet, er det alvorlig, sier avdelingsdirektør i Økokrim, Gunnar Holm Ringen. 

Enorm økning de siste årene
Økokrim anslår i analysen at svindlerne satt igjen med et utbytte på 2,13 milliarder kroner i 2024, mot 864 millioner kroner i 2020. Dette tilsvarer en økning på ca. 150 prosent de siste fire årene. Investeringsbedrageri, hvor ofre blir lurt til å gjøre en falsk investering, har størst beregnet utbytte på om lag 300 millioner kroner, og høyst beregnet gjennomsnittsutbytte, på nærmere 374 000 kroner.

Selv der hvor hvert enkelt tap per offer er relativt lite vil massebedrageriene generere betydelige inntekter til gjerningspersonene. I andre type bedragerier, som for eksempel investeringsbedragerier og relasjonsbedragerier, kan ofrene tape flerfoldige millioner kroner, sier Ringen. 

I 123 av anmeldelsene har ofrene blitt svindlet for over 1 million kroner.

Viktig å anmelde 
Arbeidet med å bekjempe digitale bedrageri er godt i gang med opprettelsen av en egen bedragerienhet, som jobber for å forebygge og etterforske større saker. Politiet jobber også med en teknisk løsning for å anmelde bedragerier digitalt. 

Vi vil oppfordre alle til å anmelde, slik at politiet får mest mulig informasjon. Selv om politiet henlegger enkeltstående bedragerisaker, brukes opplysningene i anmeldelsen til å avdekke mønstre og bakmenn, sier Ringen.

Tips for å unngå å bli svindlet:
•    Stopp, tenk, sjekk.
•    Ikke gi fra deg sensitive personopplysninger, BankID, passord eller pinkoder til noen, uansett hvem som spør. Politiet spør aldri om dette. 
•    Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS. 
•    Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.
•    Vær kritisk til løfter om stor gevinst. Dersom noe høres for godt ut til å være sant, er det gjerne det.
•    Avbryt kontakten hvis noen prøver å stresse deg til å ta raske avgjørelser om avtaler og betalinger. 
•    Ta kontakt med banken og politiet dersom du er usikker på om du er utsatt for bedrageriforsøk.

Flere råd finner du her: https://www.politiet.no/rad/beskytt-deg-mot-svindel-og-id-tyveri/ 


Les hele rapporten til Økokrim her. 


Kontakt:
kommunikasjon.okokrim@politiet.no 
23 29 10 30 (08.00-15.00)