Omfanget av svindel i samfunnet er stadig økende. Nylig anslo Økokrim at mer enn to milliarder kroner er tapt i de 30 000 anmeldte sakene fra i fjor. Likevel vet vi at mørketallene er store, og at mange lar være å anmelde. 
 
Med denne løsningen er politiet kommet ett viktig skritt videre i å få grep om den store samfunnsutfordringen som svindel er, sier politidirektør Håkon Skulstad. 
 
Trenger teknologi for å avdekke bakmenn
 
Det er viktig at det er enkelt å anmelde svindel, både for ofrene, men også for at politiet skal bli bedre satt i stand til å håndtere sakene. Ved å få all informasjon inn digitalt settes politiet i stand til å se saker i sammenheng og til å få oversikt over kriminalitetstrusselen. Denne løsningen er avgjørende for å klare å analysere omfanget og se etter sammenhenger og like modus. Slik vil politiet raskere kunne advare befolkningen, lukke mulighetsrommet som de kriminelle utnytter og avdekke bakmenn.
 
For å utnytte den nye anmeldelsesløsningen trenger vi hjelp av befolkningen. Dersom du opplever svindel er det viktig å anmelde. Når vi kan se saker i sammenheng øker muligheten for at vi kan tette igjen sårbarheter som utnyttes av svindlere og oppklare flere saker, sier Økokrim-sjef Pål Lønseth.
 
Oppdagelsesrisikoen øker
 
I dag anmeldes alle saker i politidistriktet man bor, og der er derfor vanskelig å vite om saken henger sammen med en sak som anmeldes et annet sted i landet. Økokrims bedragerienhet får med denne lanseringen muligheten til å få oversikt over alle bedrageri anmeldelser som kommer inn. 
 
Med dette er politiet er ett skritt videre på veien til et nasjonalt saksinntak for bedragerisaker i Norge. Politiet jobber videre med å videreutvikle løsningen.